|
(zatím nehodnoceno)
Loading...Loading...

Downsizing – objem klesá, výkon roste

Snižovaní objemu motoru je celosvětovým trendem. Největší automobilka Evropy – VolksWagen samozřejmě nezaostává a jde tím stejným směrem.

Díky tomu, že Škoda Auto spadá do koncernu VolksWagen, tak má k dispozici stále tu nejnovější technologii. Česká automobilka z tohoto spojenectví velmi těží. Vlastní vývoj by byl velmi náročný.

Klasickým příkladem je motor 1,2 TSI. Dávejte si pozor na poslední tři písmena. Mezi agregátem 1,2 TSI a 1,2 HTP je totiž obrovský rozdíl. HTP je pomalý, vysokootáčkový tříválec se špatnou spotřebou. Kdežto TSI je výkonný, čtyřválcový a ekonomický motor.

Technologie TSI využívá přímého vstřikování paliva do válců (čtyř válců) a přeplňování výfukovým turbodmychadlem elektricky ovládaným obtokovým ventilem (zajišťuje maximální točivý moment při minimálních otáčkách).

Motor 1,2 TSI má výkon 63 kW, a tudíž je vhodný i pro Octavii. TSI také velmi útočí na oblíbené dieselové agregáty. Již v 1250 otáčkách využívá 80% točivého momentu.

Agregáty TSI jsou mnohem tišší a šetrnější k přírodě. Spotřebují totiž mnohem méně paliva. Nižší je i spotřeba CO2.

Downsizing se ovšem netýká jen zážehových motorů, ale i těch vznětových. Právě ony využívají technologie common rail. Common rail používá vysokotlakého čerpadla k plnění společného akumulačního objemu palivem pod vysokým tlakem.

Podle Škodovky by měly být oblíbené agregáty 1,9 TDI nahrazeny 1,6 TDI CR. Samozřejmě motory 1,9 se budou nadále vyrábět, ale zákazníka by stejně dobře měl uspokojit i motor s nižším objemem, jehož průměrná spotřeba je 4,4 litru nafty na 100 kilometrů.

Výše zmíněná hodnota spotřeby je sice velmi optimistická, ale již první generace Octavie s agregátem 1,9 TDI (66kW) byla schopná konkurence. U starší verze jste se podle palubního počítače dostali pod 4 litry (na delších trasách s lehkou nohou). Ovšem to již chtělo hodně času a pevné nervy.

Downsizig je dobrým krokem. Motory TSI jsou výkonné, tiché a mají nízkou spotřebu. Navíc čím nižší objem, tím nižší pojistka. Jediné, co mluví proti, je vysoká cena. Ovšem připlatit si v této oblasti, se vyplatí.

Sdílejte
Sdílejte

Tagy: , , , , , , , , ,

Zanechte odpověď

TOPlist