|
(5 hlasů, průměr: 10,00 z 10)
Loading...Loading...

Škoda 1000 MB

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vyráběla vůz Škoda 1000 MB v letech 1964 až 1969. První sériově vyrobená tisícovka sjela z pásů v roce 1964. Vůz se vyráběl ve čtyřech základních modelech, které se od sebe dají velmi jednoduše rozeznat.

Škoda 1000 MB – model 1964 (duben 1964 – prosinec 1965)
 
Charakteristickým znakem tohoto prvního modelu byla půl oblouková mřížka na zadních blatnících, které se říkalo žábra, protože připomínala žábry ryb. U ostatních modelů tato mřížka chyběla. Na přední masce měl tento model elipsoidní chrmovaný ovál se směrovkami na obou koncích. Horní část tohoto oválu tvořil okraj přední kapoty.

Zadní sklo vozu bylo zaoblené a zčásti zasahovalo i na boky vozu.

Škoda 1000 MB – model 1966 (leden 1966 – srpen 1967)
 
Tento vůz se vyráběl v letech 1966 až do srpna 1967. Až do začátku roku 1967 měl ještě půlkruhovou mřížku na zadních blatnících. Modely DeLuxe, které se začaly vyrábět v roce 1966 měly namísto půlkruhové mřížky, obdélníkovou. U téhle tisícovky měla pochromovaná elipsa na přední masce trochu hranatější tvar a současně se jednalo o poslední model s pozičním světlem na úzkém zadním sloupku. V roce 1967 se začal vyrábět také model  1000 MBG deluxe, čtyřdveřový sedan s dvoukarburátorovými motory, stejnými jako u modelu 1000 MBX.

Škoda 1000 MB  – model 1968 (září 1967 – srpen 1968)
 
Rok 1968 byl posledním rokem, kdy se embéčka tisícovky vyráběly v klasickém vzhledu. V této modelové řadě zůstaly zachovány elegantní prolisy a nejvýznamnější změnou tak bylo přetypování vozu, který byl nyní veden jako pětimístný. Byla totiž zesílena podlaha a vyztužen blok motoru a došlo k unifikaci motoru s blokem pro motor většího objemu (1107 cm3). Po vyztužení uchycení zadních náprav bylo užitečné zatížení vozu zvýšeno na 375 kg. Tento modelový ročník se dá poznat podle třetího páru směrových světel, která se ovšem nacházela v místech, kde blatníky podléhaly korozi, a tak se většinou tyto směrovky již nedochovaly, protože po 40 letech je majitelé embéček již neobnovovali a při generální opravě používali blatníky bez těchto světel.

Škoda 1000 MB – model 1969 (září 1968 – srpen 1969)
 
Tento model je posledním vývojovým stupněm embéčka tisícovky. Vzhled vozu již více připomíná model Škoda 100, kterým byla tisícovka později nahrazena ve výrobě. Zadní sloupek byl rozšířen, což vedlo ke zúžení zadního okna. Z čelního pohledu doznala nejvýraznější změnu přední maska, kdy původní „žraločí masku“ nahradila vodorovná plastchromová maska s nápisem Škoda. Také interiér doznal značných změn a původní ozdobné kličky byly nahrazeny otočnými „křídlovkami“. Také střecha se nevyhnula změnám. Zatímco u předchozích modelů byl na střeše střední vlis, u posledního modelu tisícovky již střešní vlis chybí a střecha vozu je tak hladká.

Škoda 1000 MB  – odvozené modely
Krom těchto základních modelů zde existovaly ještě modely Škoda 1000 MBG. Ty se na první pohled od klasické tisícovky rozeznat nedaly, ale měly výkonnější motor. Dále zde existovala Škoda 1000 MBX, která byla dvoudvéřová. Jak model MBG tak MBX se vyráběly pouze v provedení DeLuxe.

Z těchto modelů se postupně vyvinuly modely Škoda 1100 MB a Škoda 1100 MBX, které měly výkonnější motory a byly tak vlastně posledními nejmodernějšími tisícovkami předtím než je definitivně vystřídal model Škoda 100.

Sdílejte
Sdílejte

Tagy: , , ,

Zanechte odpověď

TOPlist